Pillow poisťovňa ponúka revolučné poistenie slovenským vodičom už jeden rok
Coco Chanel, nesmrteľná módna ikona s vôňou Chanel No⁰5
Módna ikona a revolucionárka, ktorá nadobro zmenila svet módy. Coco Chanel vďačíme za pohodlný ležérny štýl obliekania aj pre ženy, za sexi “malé čierne” a za zmyselný Chanel N°5, ktorý sa stal najpredávanejším parfumom všetkých čias. Okrem dobrého vkusu, mala Coco aj podnikavého ducha a nos na príležitosti, a tak sa jej podarilo vybudovať impérium Chanel, ktoré prosperuje dodnes. Jej život bol natoľko fascinujúci, že sa jej príbeh stal predlohou viacerých kníh, filmov či hry na Broadwayi Coco.
Iná ako ostatné
Jej jedinečnosť spočívala práve v tom, že pôsobila nenápadne. V čase keď bola mladá sa francúzske ženy obliekali honosne, “načančane” a nepohodlne. Coco Chanel bola svojím šibalským, no zároveň striktným štýlom obliekania, v ktorom dominovala čierna farba, najprv päsťou na oko, potom módnou ikonou… dnes legendou.
Neľahká cesta na výslnie
Coco Chanel, vlastným menom Gabrielle Bonheur Chanel, bola vychovávaná mníškami, pretože matka jej zomrela, keď bola ešte dievča. Mníšky v kláštore ju okrem iného naučili krásne šiť. Coco svoje začiatky komentovala slovami: ,,Život mi nepožehnal, tak som si vytvorila vlastný.” Vždy vedela, že chce byť slávna.
Zo speváčky šansónu módna diva
Svoj pseudonym Coco získala v kluboch Vichy alebo Moulins, kde pôsobila (nie veľmi úspešne) ako šansónová speváčka. Coco skratka francúzskeho “cocotte”, čo v preklade znamená udržiavaná žena. V tom čase si získala aj srdce solventného Ettiena Balsama, s ktorým odišla žiť do Paríža. Coco vedela využiť záujem mužov vo svoj prospech. Balsam ju dostal do centra parížskej smotánky, kde medzi ostatnými ženami vyčnievala svojou jednoduchosťou a nenápadným štýlom obliekania.
V Paríži po krátkom čase stretla ešte bohatšieho muža Arthurova Capela s prezývkou “Boy”. Obaja boli sponzormi v založení prvého obchodu na Rue Cambon v roku 1910, kde Coco Chanel predávala výlučne klobúky. Neskôr expandovala a začala vyrábať aj jedinečné modely šiat, ktoré pôsobili v tej dobe jednoducho až stroho, no na druhej strane zvodne a provokatívne. Pri návrhoch sa riadila svojím večným výrokom.
“Luxus musí byť pohodlný, inak to nie je luxus.”
Najzaujímavejším na jej modeloch bol materiál, z ktorého boli šaty ušité. Coco Chanel bola známa aj ako “jersey girl”, pretože na šaty na voľný čas používala tričkovinu – jersey. Dámska klientela, verná saténu a hodvábu, si mala obliecť niečo, z čoho sa šila spodná bielizeň pre pánov. Bolo to pohodlné, poburujúce, výstredné a všedné zároveň.
Zrod Chanel No⁰5
V roku 1921 Chanel posunula svoje podnikanie na novú úroveň v podobe parfumu Chanel No⁰5. Podľa návrhárky mal ešte viac zvýrazniť jej modely: ,,Parfém je neviditeľným, nezabudnuteľným a konečným doplnkom módy, ktorý oznamuje váš príchod a predlžuje odchod.” Keď sa jej pýtali, kam sa má vôňa aplikovať, odpovedala záhadne ,,na mieste, kde chcete, aby vás bozkávali.” Chanel No⁰5 sa stal najpredávanejším parfumom vôbec. Flakón definujú čisté línie a sila čiernej na bielom podklade. Dodnes zostal prakticky nezmenený.
Revolučné 20-roky
20-te roky boli pre Chanel mimoriadne úspešné. V roku 1925 prišla so svojím slávnym oblekom pre ženy (Chanel suit). Mužské elementy zdôrazňujúce komfort namiesto ženských kriviek boli v tej dobe revolučné. Onedlho na to prišla s ikonickými “malými čiernymi” (Little black dress), ktoré dali nadobro zbohom nepohodlným korzetom. Jej módu nosili umelci a spisovatelia, parížska smotánka a Coco medzi nimi bola ako ryba vo vode. Priatelila sa s Pablom Picassom či Cocteauom a mala pomer so skladateľom Igorom Stravinskym.
Nesmrteľná módna ikona
Muzikál Coco, inšpirovaný jej životným príbehom, mal na Brodwayi premiéru dva roky pred jej smrťou. Slávnu návrhárku stvárnila ďalšia výrazná žena, herečka Katharine Hepburn. Coco Chanel zomrela v roku 1971 vo svojom byte v hoteli Ritz.
Po dekáde stagnácie sa nesmrteľnej značky Chanel ujal známy návrhár Karl Lagerfeld. Začal ju úspešne rozvíjať a pracoval na tom, aby zaujal aj mladšie publikum. Lagerfeld je stále hlavným kreatívnym riaditeľom House of Chanel. Po celom svete sa nachádza 120 predajní Chanel a produkty značky ponúkajú tí najprestížnejší predajcovia. Spoločnosť je vo vlastníctve rodiny Wertheimer a má v súčasnosti hodnotu približne 7 miliárd dolárov. Svoje modely dodnes stavia na jednoduchosti a komforte.
Zdroj – Wikipedia