Dopravný podnik zavádza revolučnú novinku. Prakticky všetky zastávky MHD budú na znamenie. Výnimku dostanú len električkové. Zmena nastane deň pred Valentínom. Prečo prichádza tento krok a čo to spraví s príchodmi a odchodmi? V Rádiu SiTy poznáme odpovede! A to aj v prípade prechodu na takzvaný vysokoškolský grafikon.
Dôvodom je šetrenie!
Ušetríme státisíce eur! Takto zdôvodňuje prepravca rozmach zastávok na znamenie. “To pomôže oproti súčasnosti znížiť sumu na prevádzku takmer o pol milióna eur prostredníctvom úspor na pohonných hmotách pri brzdení a rozbiehaní,” uvádza vo svojom stanovisku Dopravný podnik Bratislava. Ušetrený má byť vďaka rýchlejšej jazde navyše čas cestujúcich, klimatizácia a tiež ovzdušie.
Dopravný podnik (DPB) patrí medzi veľkoodberateľov elektrickej energie, ktorá napája trakčnú sieť pre trolejbusy a električky. Od polovice minulého roka zrealizoval viaceré opatrenia zamerané práve na úsporu financií v súvislosti so spotrebou energií.
“Vzhľadom na rastúce ceny pohonných hmôt, výpadky príjmov samospráv, ale aj situáciu spôsobenú pandémiou, prichádza DPB od roku 2019 o milióny z rozpočtu. Iba pre rok 2023 bude tento negatívny dopad predstavovať 35 miliónov eur ročne, preto je potrebné zaviesť aj ďalšie kroky zamerané na úsporné opatrenia,” vysvetľuje prepravca.
Budeme šoférom mávať?
Kto sa vezie v autobuse, alebo v trolejbuse a chce vystúpiť, má stlačiť tlačidlo. Buď to na otvorenie dverí, alebo s označením „stop“. Vonku na zastávke vodičom kývať nemáme. Stačí viditeľne stáť na zastávke. Spoj sa pristaví aj v prípade, ak je už na mieste iná linka. Na tieto novinky nás má počas dvoch mesiacov upozorniť nová kampaň Dopravného podniku tak v spojoch, ako aj na zastávkach.
Výsledok sa dostaví neskôr
Zastávky na znamenie majú zrýchliť cestovanie, no MHD má pritom ďalej premávať podľa aktuálnych cestovných poriadkov. Ako vyrieši Dopravný podnik tento paradox? Odpoveď prinášame na ďalšej strane.
Budú prestoje! Spočiatku autobusy a trolejbusy zastavia aj na miestach, kde ich nik nečaká, aby nenabrali neželaný náskok. “Vodič nemôže odísť zo zastávky v predstihu. V prípade, ak sa pri zastávke ocitne skôr, ako určuje cestovný poriadok, bude mať vodič povinnosť na zastávke zastaviť a do času uvedeného v cestovnom poriadku vyčkať,” uviedol Dopravný podnik.
Rýchlejšie cestovanie sa môže stať realitou až neskôr a to so zavedením nových cestovných poriadkov. “Dáta z prevádzky budeme pravidelne analyzovať. V prípade, ak sa ukáže, že vozidlá stíhajú prísť k určitej zastávke vždy v predstihu, pristúpime k zmene jazdných dôb na linke,” uzatvára dopravca.
Plošný režim zastávok na znamenie je už dnes zavedený na území Petržalky. Dáta podľa Dopravného podniku ukazujú, že aj v špičkách pracovných dní jazdí 54 percent spojov rýchlejšie ako pred zavedením zmeny.
Spustia to v pondelok trinásteho
Rozmach zastávok na znamenie nastane v MHD v pondelok 13. februára 2023. Týkať sa má všetkých autobusov a trolejbusov. Nie však električiek. “Okrem toho, že ide o nosný systém, je dôvodom napríklad aj dlhšia brzdná dráha vozidiel. Taktiež, v prípade električiek vie väčšina našich vozidiel pri brzdení elektrickú energiu aj rekuperovať, preto straty energií nie sú také výrazné ako pri cestnej doprave,“ uviedol Dopravný podnik.
V rovnaký deň sa pritom chystajú aj zmeny v cestovných poriadkoch. Píšeme to na ďalšej strane.
Prichádza takzvaný vysokoškolský grafikon. Od 13. februára bude premávať linka 184 a viac spojov pribudne na linkách 31, 39 a 87. Niektoré nízko vyťažené linky DPB budú pre nepriaznivú finančnú situáciu hlavného mesta a dopravného podniku od februárového zmenového termínu optimalizované a dokonca aj zrušené.
- Trolejbusová linka 45 bude premávať iba v ranných a popoludňajších špičkách pracovných dní, v ostatných časoch je možné využiť linky 42 a 49.
- Linka 79 v Podunajských Biskupiciach bude premávať každý deň len vo vybraných časoch v špičke ráno a popoludní, a to v základnej trase Stn. Podunajské Biskupice – Lieskovec a späť.
- Linka 145 spájajúca Nové mesto s Kolibou bude premávať len cez pracovné dni, v ostatných dňoch je možné využiť linky 32, 42, 49 a 64 na Kramároch, resp. linku 44 na Kolibe.
- Linka 147 bude premávať cez pracovné dni a na Kalváriu zachádzať len jednosmerne, a to v smere z Hodžovho námestia na Búdkovú. Zo zastávok Kalvária a Gorazdova v smere na Hodžovo námestie je možné využiť taktiež linku 147 cez Búdkovú alebo s prestupom na linky 44 a 47 na Búdkovej.
- Linka 151 bude premávať cez pracovné dni, v ostatných dňoch je možné využiť električky na Račianskej radiále a Vajnorskej radiále.
Linky, ktoré pre veľmi nízku vyťaženosť po novom zaniknú:
- Linka X70 – oblasť Nového Ružinova bude po vybudovaní riadnej zastávky MHD obslúžená linkou 70. Dovtedy je možné využiť linky MHD zo zastávok Pálenisko a Piesčiny.
- Linka 27 – náhradou je použitie linky 83, ktorá zastavuje v blízkosti zastávok linky 27. Prístup k nákupnému centru v lokalite Dúbravčice bude možný zo zastávky Pri kríži.
- Linka 58 – cestujúcim z Mierovej kolónie môžu využívať električky zo zastávky Magnetová. Cestujúci z Technickej ulice majú v blízkosti linky MHD premávajúce po Galvaniho a Rádiovej ulici.
Dopravný podnik odporúča cestujúcim, aby si pred svojou cestou od 13. februára skontrolovali cestovný poriadok. Spraviť tak môžeme na internete, zastávkach, v infocentre, telefonicky, či mailom.
(Zdroj: DPB Bratislava, Rádio SiTy)