V metropole hrozí masívny výrub

Tisíce stromov vraj majú uvoľniť priestor pre nový prístav. (Foto: Ivor Švihran, OZ Biskupické luhy)

Ochranári bijú na poplach. Vyše sto tisíc stromov v Ramsarskej lokalite Dunajské luhy má padnúť za obeť výstavbe nového prístavu. Developer už požiadal o hodnotenie vplyvov na životné prostredie (EIA). Aktivisti teraz vyzývajú úrady, aby konali a projekt zastavili.

Prístav má vyrásť za rafinériou. (Zdroj: OZ Biskupické luhy)

Ide o Zimný prístav?

„Takýto výrub sme tu nemali, odkedy sa budovalo vodné dielo Gabčíkovo a ide o najväčší biomasaker v Bratislave za posledných 30 rokov,” upozorňuje Michal Kiča, ktorý sa angažuje v politike a venuje sa otázkam životného prostredia. Nahnuté to má mať až 90 hektárov lužných lesov v Bratislave a to v chránenom území v Ramsarskej oblasti vo Vlčom hrdle.

Developer z firmy Win-Port Invest chce na mieste vybudovať prístav s novým bazénom Harbour Park. “Investor chce vybudovať na tomto mieste náhradný prístav a následne potom možno niekedy vymeniť pozemky za existujúci Zimný prístav v Bratislave, kde by mohli pokračovať vo svojich developerských plánoch,” povedal obyvateľ priľahlej oblasti Rastislav Čulík

Lužné lesy sú bohaté na rôzne druhy flóry aj fauny. (Foto: Ivor Švihran, OZ Biskupické luhy)

Magistrát bojoval za luhy

Magistrát chcel zmeniť funkčnú reguláciu v lokalite Vlčie Hrdlo, prinavrátiť lužnému lesu funkčné kódy lesa a krajinnej zelene a rešpektovať tak medzinárodnú zmluvu na ochranu mokradí. Ministerstvo životného prostredia návrh podporovalo, rezort dopravy bol však proti. Rozpor riešil Úrad pre územné plánovanie a výstavbu, ktorý sa priklonil v prospech zachovania územnej rezervy pre prístav.

POČÚVAJTE

BRATISLAVSKÉ SPRÁVY RÁDIA SiTy
Každú hodinu máme zaostrené na udalosti v meste.
O dianí v Bratislave Vám povieme viac ako ostatní!

“Rozhodnutie Úradu ako ústredného orgánu územného plánovania o riešení vzniknutého sporu je záväzné pre všetkých, teda i pre magistrát, hoci náš odborný názor, podporený argumentáciou i poznatkami, je iný. Z uvedeného vyplýva, že mesto nebude trvať na navrhovanej zmene a bude ju musieť vypustiť z prerokúvaného balíka zmien a doplnkov,” doplnil v reakcii pre Rádio SiTy hovorca Bratislavy Peter Bubla.

“Zároveň nás mrzí, že tu bola zjavná snaha prezentovať mesto ako to, ktoré odmietlo zámer vybudovania nového prístavu na Dunaji v lokalite Vlčie hrdlo a nie, že mesto chcelo z hľadiska ochrany životného prostredia chrániť lokalitu Dunajské luhy, na ktorú sa vzťahuje ochrana v zmysle Ramsarského dohovoru, čo je medzinárodná zmluva na ochranu a trvalú udržateľnosť mokradí,” uzavrel hovorca Bratislavy.

Ohrozených má byť 90 hektárov lužných lesov v Bratislave. (Zdroj: Ivor Švihran, OZ Biskupické luhy)

Prístav alebo národný park?

Aj napriek spoločnému záujmu Hlavného mesta SR Bratislavy a Ministerstva životného prostredia bola snaha o zrušenie územnej rezervy pre prístav v územnoplánovacích dokumentoch zablokovaná rozhodnutím Úradu pre územné plánovanie, ktoré potvrdilo v rozporovom konaní názor Ministerstva dopravy.

“V územnom pláne tak zostáva naďalej územná rezerva pre nový nepotrebný prístav, pričom investor zároveň požiadal o povolenie v rámci procesu EIA pre prvú etapu výstavby dopravného napojenia prístavu križovatkou Vlčie hrdlo na rýchlostnej ceste R7. V čase zrýchľujúcej sa klimatickej zmeny tak Bratislave hrozia rozsiahle plošné výruby nielen v lokalitách Lido-Elýzium (Nové Lido), Vekňa (Kompostáreň Biskupice), ale najmä vo Vlčom hrdle,” vraví Ivor Švihran zo združenia Biskupické luhy. Najlepšou ochranou oblasti by bol podľa aktivistov Národný park Podunajsko.

Výrubu by čelil zrejme aj tento košatý strom. (Foto: Ivor Švihran, OZ Biskupické luhy)

Má ísť o miliardový projekt

Investor chce v Bratislave vybudovať nový dopravný uzol za miliardu eur. Má spájať lodnú, železničnú a cestnú dopravu. Na mieste vraj nájdu prácu tri tisícky ľudí. Informovali o tom Hospodárske noviny. Práce sa majú realizovať v niekoľkých etapách. Jedným z prvých krokov bude vybudovanie exitu na rýchlostnej ceste R7 s názvom Harbour park Vlčie hrdlo, ktorý sa má podľa zámeru stavať na jeseň roku 2025, pričom práce majú trvať jeden rok.

Priestor sme chceli ponúknuť aj spoločnosti WIN – PORT Invest, ktorú tvorí slovenská firma Domino Estate a spoločnosť Veniar Investment Limited z Cypru. So zástupcami investora sa nám však spojiť nepodarilo. Projektový manažér v IURIS Invest Ľuboš Čema v minulosti projekt výstavby obhajoval. Na stránkach webu YIM.BA zároveň skritizoval vedenie Bratislavy, ktoré chcelo v oblasti miesto prístavu radšej zachovanie zelene.