Testujú sa predné brzdové svetlá
Na slovenských cestách sa testuje novinka, predné brzdové svetlá. Nápad vývojárov z Kysúc má žiariť nazeleno a zvýšiť napríklad bezpečnosť chodcov na priechodoch. Ak sa osvedčí, môže byť súčasťou výbavy všetkých nových aut.
Inovácia sa rodí už dlhší čas
Prvé nápady o prednom brzdovom svetle sa objavili už v 90-tych rokoch minulého storočia. Nikto však túto koncepciu nespracoval do podoby, do akej ju dotvorila spoločnosť pôsobiaca na Kysuciach. Predné brzdové svetlo má vraj potenciál významne prispieť k naplneniu plánu Európskej únie znížiť do roku 2030 počet úmrtí v dôsledku dopravných nehôd a počet vážnych zranení o polovicu.
Ide o zariadenie, ktoré je možné jednoducho nainštalovať. Je to LED pásik zelenej farby na prednej časti vozidla, ktorý sa aktivuje, rozsvieti, pri stlačení brzdy tak, ako zadné brzdové (červené) svetlo. Podľa vývojárov je najväčším prínosom to, že informáciu o spomaľovaní auta dostanú účastníci premávky aj spredu vozidla.
Vďaka tomuto signálu zelenej farby sa budú cítiť bezpečnejšie najmä:
- chodci pri prechádzaní cez priechod pre chodcov,
- cyklisti,
- vodiči idúci oproti.
Zvýšenie bezpečnosti sa týka aj vodiča auta s predným brzdovým svetlom, napríklad pri jazde v noci, či pre sanitky, hasičov, zásahové policajné autá a pod.
Bude novinka súčasťou nových aut?
Cieľom je zaviesť predné brzdové svetlo najskôr ako dobrovoľný prvok, následne ako súčasť povinnej výbavy áut. Po laboratórnych štúdiách, výskumoch a odborných technických analýzach prichádza na rad test v reálnej premávke. Je to požiadavka Európskeho parlamentu a Európskej komisie, aby schvaľovací proces legislatívne postúpil.
Zelená farba sa na motorových vozidlách zatiaľ nepoužíva, ale ponúka výhodu rýchlej identifikácie signálu. Podporovaná je aj dopravnými psychológmi.
Prvé testy sa robili v Nemecku
Šnúra testovania prototypu sa uskutočnila v Nemecku, kde sa na projekte podieľal ja Bonnský inštitút pre právo a dopravnú psychológiu. „Som šťastný, že konečne nadišiel tento deň, kedy sa myšlienka predného brzdového svetla dostane prvý raz do reálnej cestnej premávky,” povedal Bernard Kirschbaum, riaditeľ Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu. “Predné brzdové svetlo je podľa mňa ďalším dôkazom toho, že Slovensko je nielen výrobnou ale aj dôležitou inovačnou krajinou pre automobilový priemysel v Európe,“ dodal Kirschbaum.
Za projektom je na Slovensku firma Lumaco Innovations AG, ktorej majiteľ Ľubomír Marjak sa témou zaoberá dlhé obdobie.
Na výsledky testu je teraz zvedavá Žilinská univerzita. Podľa dekana Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Miloša Poliaka, má predné brzdové svetlo potenciál. “Najväčším faktorom k vzniku dopravnej nehody je dnes ľudský faktor, a ten je obvinený obyčajne tým, že účastníci cestnej premávky nemajú dostatok informácií. Predné brzdové svetlo má preto význam, že poskytuje informácie nielen ostatným vodičom, ale aj ostatným účastníkom cestnej premávky,“ uviedol Poliak.
Celý projekt je pod policajným dohľadom. „Sami dobre vieme, na základe štatistických ukazovateľov, že v súčasnej dobe je nepriaznivý vývoj nielen dopravnej nehodovosti, ale aj počtu usmrtených osôb. V tejto súvislosti sa chcem poďakovať, že aj Policajný zbor bude súčasťou tohto významného projektu. Nepochybujem o tom, že predné brzdové svetlo bude mať podiel na tom, aby sa zvýšila bezpečnosť cestnej premávky,“ uviedol plukovník Tomáš Vrábel, riaditeľ dopravnej polície Prezídia PZ.
Test svetiel potrvá skoro rok
V septembri 2022 sa začal projekt testovania predného brzdového svetla v reálnej premávke. Týka sa to Žiliny, no aj miest Trenčín, Partizánske a Prievidza. Dohromady má byť novinkou vybavených asi 3000 aut. Napríklad v Trenčianskom kraji pôjde o autobusy mestskej dopravy, zásobovacie a smetiarske vozidlá, no aj taxíky alebo kamióny. Testovanie bude trvať zhruba 9 mesiacov.
Skúška je pod vedeckým dohľadom
Vedecko-výskumnú časť zabezpečí Žilinská univerzita, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov v Žiline a Bonnský inštitút pre právo a dopravnú psychológiu v Bonne. Oficiálnu záštitu prevzalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Zo záverov tohto rozsiahleho testu vzniknú vedecké analýzy, s ktorými bude najskôr oboznámené ministerstvo dopravy. Pôjde o podklady na schválenie používania predného brzdového svetla na národnej úrovni a po ich vyhodnotení európskymi inštitúciami by mohlo byť schválené jeho používanie v rámci celej Európskej únie.
(Správu sme aktualizovali 23.09.2022 o 13:00 hod.)
(Zdroj: Front brake lights, Mesto Trenčín, Rádio SiTy)